„będziecie jako bogowie...”
Człowiek wciąż poszukuje Boga, pragnie wszystkimi wysiłkami Go poznać i wszelkim wysiłkiem stara się Go zrozumieć.
1. Labiryntem poznawczym jest stwierdzenie, że Boga trzeba w prosty sposób doświadczyć.
Powstaje pytanie Jak?
- węchem
- smakiem
- słuchem
- dotykiem
- wzrokiem
Zmysły prowadzą nas przez życie, lecz nie są zdolne w żadnym stopniu do precepcji obecności Stwórcy.
2. Pan Bóg i Jego przymioty daleko przewyższają nasze zmysły. Bóg jest najczystszym duchem. My jesteśmy ograniczeni zmysłami. Cały świat Stworzony jest niewyobrażalny, nasza ziemia jest pyłkiem we wszechświecie (zob. myśl Jezus Król wszechświata). Nie jesteśmy nawet sobie wyobrazić wielkości wszechświata, a co dopiero Boga.
Zmysły nie są dostosowane do tego, aby poznać to co jest duchowe.
3. Rozum i wola są składnikami naszej nieśmiertelnej duszy, One mogą stwierdzić Jego istnienie i dojść do doskonałości. Rozum i wola przewyższa wszystko, co jest materialne. Uczucia wspierają rozum, natomiast nie mają zdolności poznawczych.
4.Spotykamy się często z zasadą subiektywizmu moralności uczuć, polegającego na tym, że im więcej ma się doświadczeń obecności Boga tym doskonalszy jest człowiek. Eliminuje się w ten sposób istnienie wolnej woli człowieka, dobra i zła jako wyboru jego wolnej woli a w efekcie zrównuje się oprawcę z ofiarą (oprawca nie miał obecności Boga ofiara tak). Dziewczyna może pokochać człowieka nikczemnego, podłego a jej uczucia zamienią obraz złych cech w dobre (np beszczelność będzie postrzegana jako odwaga).
5.Skąd przychodzą nasze uczucia ?
- Odpowiedź psychologii, Człowiek ma wiele warstw np. podświadomość świadomość i nadświadomość
- Człowiek ma różne uczucia, nawet nieuzasadnione np. w stosunku do najbliższych osób, które dla niego się poświęcają.
- Człowiek ma uczucia skrajne przechodzi z sympatii do antypatii, z miłości do nienawiści.
- Człowiek ma uczucia zwodnicze, dla sympatii do innej osoby poświęca miłośc swoich najbliższych np. żony, dzieci.
6.Jeśli człowiek próbuje zamknąć Pana Boga prze swoje uczucia to istnieje wielkie niebezpieczeństwo projekcji uczuć – projekcja obrazu Boga według własnych uczuć.
7. Uczuciowość religii ma również cechę odrzucania zewnętrznego autorytetu, który swoim rozumowym rozeznaniem ma zadecydować o tym, co jest dobre, i o tym, co jest złe w wewnętrznym życiu uczuć. Tak powinna wyglądać spowiedź. W tym wypadku człowiek sam sobie staje się najwyższym autorytetem.
8. Odwieczny błąd sekt polega na subiektywnym doświadczeniu obecności Boga, pomijając fakt, że człowiek jest istotą omylną nie może wywyższać się swoimi uczuciami wiary.
9.Święci, którzy doświadczyli Boga, prawie stracili życie, nie mogli oddychać przed wielkością Pana Boga. Poczytajmy życiorysy świętych.
Wielkie niebezpieczeństwo uczuć religijnych (pisze św. Jan od krzyża). Nie ufajcie waszym uczuciom, wiele uczuć pochodzi od diabła.
10.„Ja czuję Pana Boga Pan Bóg jest bardzo blisko mnie” to sformułowanie praktycznie poniża godność Boga to oszustwo uczucia Bożej obecności. Błąd polega na tym, że dusza zadowolona jest z samej siebie. (Subiektywizm wiary) św. Jan od Krzyża nazywa to pychą pochodzącą od szatana.
Bóg jest, nie wiem ani mniej ani więcej, On może dać mi więcej i głebsze poznanie Siebie samego, Bóg zawsze pozostanie transcendentnym.
- Czysty prosty akt wiary – dusza przyjmuje Jego Obecność czy czuje czy nie czuje.
- Czysty akt wiary Kościół przyjmuje w Komunii Świętej – przyjmowanie kawałka chleba bez żadnych uczuć.
11.Doświadczenia uczuć, gdy stają się podstawą religijności to Religia przestaje być sprawą rozumu. Staje się sprawą instynktu, a człowiek który zasmakuje swoistego nerwu duchowego nigdy się nim nie nasyci.
12.Punktem kulminacyjnym naszego Odkupienia jest śmierć Pana Jezusa na krzyżu. Jakie uczucia Mu towarzyszą? „Boże mój Boże czemuś mnie opuścił” Czy to jest doświadczenie takie o jakim marzą zwolennicy wzniosłych religijnych uczuć bliskości Boga ? Matka najświętsza stała w wielkim bólu, bez wzniosłych uczuć w wielkiej nędzy uczuciowej.
© Paweł Fr. Rąbca